torsdag 19 maj 2011

Efter regn kommer sol...

Eller?
Jo visst är det så, i dag känns det i kroppen att det är en helt ny dag. Jag har sovit gott, dröms skumma trevliga med lite konstiga drömmar. Tyvärr kan jag inte dela med mig av dem här =(
Snart ska vi ta morgon kaffe, snacka skit, snacka fotboll och skratta en massa. Det är rätt tuff stämning här på kansliet, man får sig en slänga från höger och vänster. Jag är INTE den som är tyst!
Kan tänka mig att det är så här det är i ett omklädnings rum, lite stökigare i för sig.

I går fick jag vet a att min gamla lärare från klass 3-6 följer mig här på bloggen. Jag är super glad för det, kroppen fylls av alla gamla härliga minnen. Vår fröken Birgit var en sträng men rättvis lärarinna, hon kunde gå från glada små ögon till lite mörkare när hon blev arg. Hon hade all rätt att bli arg på vår klass, vi var en riktigt stökig klass. Våra lärare mellan 1-2 klarade inte av oss, då kom Birgit in.
Vi fick spela teater, vi fick lära oss att arbeta efter montessori pedagogik, vi fick tårta när Färjestad vann SM guld. ag har en massa roliga minnen från skolan, TACK för de Birgit!

Nu ropar gubbarna, KAFFE!  

Så här kunde det se ut i vårat klassrum
 

FYI

Montessoripedagogik är en pedagogik som har sin grund i Maria Montessoris observationer av barn. Den bygger på en övertygelse att barnet strävar efter att utveckla sig själv och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder. Inlärning ska därför följa dessa olika utvecklingsstadier; vilket inom den pedagogiska riktningen anses ske om barnen får arbeta så fritt som möjligt. Pedagogens roll inom montessori är att observera eleverna och ge dem handledning. Maria Montessori startade sin första skola 1907.
I ett Montessori-klassrum ska det finnas flera olika inlärningsmedel för barnen, olika leksaker som ska utveckla deras sinnen. Men det ska bara finnas en av varje, så barnen får dela och turas om att leka med alla leksaker, och ska på så sätt lära sig respekt och att dela med sig. Klassrummet ska även i sig självt vara inbjudande, med färger och mönster och annat tilltalande, eftersom det underlättar lärandet och gör det mer intressant och roligare. Har barnen roligt när de lär sig så kommer de vilja lära sig mer. Läraren ska inte ha en framträdande roll i klassrummet. Blir det problem ska läraren finnas där för att ge råd och hjälp, om barnen behöver ledning så ska läraren finnas till hands, men endast för att ge barnet skäl att lära sig. Läraren ska endast uppmuntra inlärningen, och hjälpa barnet att lära sig självt, inte ta kontroll över barnet och beordra eller ställa krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar