onsdag 23 februari 2011

Min natt bestod av följande...

Vad kan man göra själv?

Värk i benen på natten

Ett barn som är helt utan besvär på dagen men som vaknar på natten och har ont i benen kan ha växtvärk. Växtvärk är vanligast hos barn i förskoleåldern. Det är fortfarande oklart vad som orsakar växtvärk.

Ofarligt men påfrestande

Barn som har växtvärk får oftast ont i vaderna, låren eller knävecken. Värken kommer bara nattetid, sitter i båda benen eller varierar från sida till sida. Den brukar vara i ett par timmar. Enstaka barn har besvär nästan varje natt, andra en gång i veckan eller mer sällan. Det kan variera från barn till barn hur kraftig värken är.
Växtvärk kommer inte i samband med ansträngning. Växtvärk orsakar inte heller stelhet eller hälta hos barnet.
Även om barnet ibland kan ha mycket ont, är värken inte farlig. Däremot kan det vara påfrestande för både barn och föräldrar, eftersom nattsömnen blir störd.

Massage och värme kan lindra

Att massera benen kan lindra samtidigt som barnet blir tröstat av att ha någon hos sig. Värme kan också hjälpa. Ofta känns det skönt med ett par varma strumpor, benvärmare eller en filt runt benen

Min lilla kärlek hade så ont i sina fötter i natt. Jag var uppe flera gånger och masserade honom, tillsist kom han in till oss med gråten i halsen.
Dennis fick ta över, han fick hämta alvedon till lillen som inte visste var han skulle ta vägen. Snurrade. Stökade.Stonkade och gnydde.
Inte visste jag då att man kunde värma upp vete kudden och lägga hos honom. Om jag hade vetat det hade jag självklart traskat upp och fixat med det i stället. Ska preppa i natt med vete kudden=)

Vi hörs kära DU! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar