onsdag 9 november 2011

15 timmar i veckan, vad fan är det?

Jag blir uppriktigt upprörd när jag tänker på att här i Jönköpins kommun har man som föräldrarledig, arbetssökande eller sjukskriven bara rätt att ha sitt barn på förskolan 15 timmar i veckan.
Att det skulle vara för barnets bästa! Absolut inte!
När vi lämnade Sthlm hade kommunen just beslutat att man har rätt till så många timmar som barnet hade behov av, för oss var det så betydelsefullt när vi var mitt i en flytt och jag var arbetslös.
Att kunna ha Viggo på sin "trygga mark" när jag packade och fixade med massor inför flytten var ett måste för mig. Han behövde inte oroa sig, han var med sina vänner och stimulerades dagligen av nya uppgifter och utmaningar.
När vi kom hit blev det som en chock för honom att inte få vara på förskolan pga att vi hade flyttat. SJUKT är vad det är, vem är det som bestämmer dessa hämska regler? Om du som bestämmer detta tror att barnet i fråga mår bättre av att vara hemma med ex arbetslös deppig mamma eller kanske nyförlöst mamma som är full av hormoner och ömma bröst så har du fel.
Jag har kommit till det stadiet att jag överväger att skaffa ett syskon till Viggo pga att han då inte skulle få rätten att vara med sina kompisar. Att han skulle få hamna i soffan framför en film i stället för att lära sig räkna, skriva, läsa eller bara leka...
Upprörd, riktigt j*vla upprörd är vad jag är just nu.

SÅ.

I går kväll var Viggo och jag på fiol konsert, Victor & Elsa hade uppträdande. Det är rätt häftigt att se så små kids bemästra fiolen och stråken. Det var toppen mysigt att komma iväg en sväng på kvällen. Efter det stack jag ner till Karro för te och bröllops snack... Ja du läste rätt, vi ska på bröllop.
Karolina & Andreas ska bli äkta makar, och vi ska få dela den dagen med dem.
Är det inte underbart;)

Nu möte sedan gymmet.
Tjing

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag går igång på detta! Jag håller helt och hållet med om att denna jävla 15-timmars regel kan dem stoppa upp i röven. Nu har vi tur som har föräldrarkooperativ där den regeln inte existerar. Har så måna vänner vars barn rent utav mår dåligt av att inte få vara kvar till mellis och andra roliga aktiviteter med dem andra barnen utan dem måste gå hem kl 14.00 eller vad det nu är. Sjukt. Och är inte för barnens bästa, jag tog upp detta för längesen på min blogg och blev bombad av arga forummammor och förskolefröknar som tyckte att jag inte skulle ha barn. Hahaha!

    SvaraRadera
  2. Fast om du skulle bli gravid nu så kommer bebisen när Viggo går på 6-års så då är det annat.

    SvaraRadera